Konsumentvägledning

Svearikets lag 1 Visa större bild

Konsumentvägledaren ger dig information om dina rättigheter och skyldigheter som konsument samt vägledning vid reklamationer. Du får även information inför köp av varor och tjänster t.e.x. bil, hus, vitvaror och telefontjänster samt veta vad man bör tänka på när man anlitar hantverkare m.m.

Christina Bröms är konsumentvägledare i Mora, Orsa och Rättvik och finns i Kulturhuset, Mora, på övre plan. Hiss finns.

 

VARNING: Konsumentvägledaren varnar för teleoperatören 4one Group AB!

Har du en passiv jord- eller skogsfastighet så bör du se upp för telefonförsäljare från 4one Group AB. Trots att du i lagens mening räknas som konsument med ångerrätt hamnar du i företagsavtal på 36 månader utan ångerrätt. De vilseleder, bryter mot lagar och regler.  Och ljuger ofta om din nuvarande operatör. När du vill bryta avtalet får du beskedet att du är företagare utan ångerrätt.

 

Konsumenterna skyddas av många lagar!

Du vet väl att det finns lagar som skyddar dig som konsument? De två viktigaste lagarna är konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen. Konsument är du när du som privatperson handlar en vara eller tjänst av ett företag.

Konsumentköplagen

Konsumentköplagen innehåller exempelvis information om dina rättigheter om en vara slutar fungera, avbeställning och försening av leverans. Spara kvittot eftersom du har reklamationsrätt och kan klaga på en vara som gått sönder i tre år efter köpet.
Se konsumentverkets information om konsumentköplagen!

Konsumenttjänstlagen

Konsumenttjänstlagen gäller till exempel när du anlitar en bilverkstad eller en hantverkare. Du kan klaga på tjänsten i tre år om det inte gäller arbete på mark, byggnad eller anläggning på mark, i vatten eller andra fasta saker. I så fall har du tio års reklamationsrätt. Ett fast pris gäller men om näringsidkaren har gett dig ett ungefärligt pris/cirkapris får priset höjas med högst 15 procent
Se konsumentverkets information konsumenttjänstlagen!

Öppet köp, bytesrätt och garanti

Öppet köp och bytesrätt är frivilligt för butiksinnehavaren att erbjuda, liksom garantier. Öppet köp innebär att du kan lämna tillbaka en oanvänd vara inom en viss tid och få pengarna tillbaka. Vid bytesrätt kan du byta till en annan vara under förutsättning att du inte använt den. Om du har en garanti ansvarar säljaren för att varan fungerar under en bestämd tid. Fråga i butiken vad som gäller.
Glöm inte att spara kvittot!

Information på konsumentverkets hemsida

Lagar kring konsumentens rättigheter
Lättläst konsumentinformation
Konsumentinformation på andra språk
Konsumentinformation på teckenspråk

Klagoguide

Konsumentverket har gjort en Klagoguide som är en hjälp när du vill klaga på en vara eller tjänst
Klagoguiden

Förköpsvägledning

Innan du köper en vara eller tjänst kan du jämföra marknaden och kontrollera företaget. Du kan till exempel göra en undersökning på internet eller ringa ARN (allmänna reklamationsnämnden), Skatteverket, Bolagsverket och begära referenser på tidigare arbeten.
Råd & Rön
Konsumenternas.se Rådgivningsbyråer inom bank, el, försäkring, tv, telefoni, och bredband
Energimyndighetens tester av uppvärmning, hemelektronik och hushållsapparater
Energimarknadsinspektionen: Elpriskollen

Privatekonomi

Tidningen ”Koll på pengarna” på svenska och andra språk
Konsumentverkets information om privatekonomi

Lån, kontokort eller andra bankfrågor?

Konsumenternas bank- och finansbyrå ger dig kostnadsfri och opartisk rådgivning om till exempel betalningar vid e-handel. Låna, spara och vad gäller värdepapper.
Konsumenternas Bank- och Finansbyrå
Svenska bankföreningens information om banksäkerhet
Finansinspektionens information om investeringsbedrägerier
Vilka försäkringar kan jag behöva?
Konsumenternas försäkringsbyrå ger kostnadsfri och opartisk rådgivning om försäkringar. Det kan gälla försäkringar om hem och bostadsrätter, resa, fordon, barn- och personförsäkring. Läs mer på Konsumenternas försäkringsbyrå

Bra länkar

Konsumentverket

Allmänna reklamationsnämnden

Konsumenternas försäkringsbyrå

Konsumenternas Bank- och finansbyrå

Hyresnämnden

Konsumenternas elrådgivningsbyrå

Konsument Europa

Konsumenternas Tele- och internetbyrå

NTF konsument

Post- och Telestyrelsen

Resegarantinämnden

Råd och Rön

Sveriges konsumenter

Sveriges konsumenter i samverkan

Konsumenttester

CINT

Dagens nyheter

Göteborgsposten

ICA Kuriren

Pricerunner

Råd och Rön

SMARTSON

Taenk

Testfakta

Vi bilägare

Lagar och regler

Konsumentverket

 

Dela med andra

Kommentera sidan

Om det är något du vill meddela oss, hittat något fel eller saknas information kan du använda dig av det här formuläret. Om du vill ha återkoppling på din kommentar vänligen fyll i din mailadress.

Vi tar tacksamt emot all feedback.

// Vänliga hälsningar kommunikationsenheten Mora kommun

Sidan uppdaterad den 31 januari 2012.

Sök på webbplatsen

Kontaktinformation

  • Konsumentvägledning Konsumentvägledning
    Box 319/Köpmannagatan 4
    792 25 Mora
    Tel: 0250-267 72
    Växel: 0250-260 00

    Christina Bröms
    Konsumentvägledare Mora/Orsa/Rättvik

    Besökstider
    Besök förbokas hos Konsumentvägledningen

    Telefontid:  
    Tisdag 11 - 14
    Onsdag 14 - 17
    Torsdag 11 - 14


     

     

     

Visste du att....

... den senaste minnesstenen i Dalarna med anknytning till Gustav Vasas äventyr restes i Kättbo 1934? Till minne av skidåkarna Lars och Engelbrekt som sägs vara de som hann upp den blivande kungen i Sälen vid årsskiftet 1520-1521.

Mora Kommun, 792 80 Mora, Besöksadress: Fredsgatan 16, Tel: 0250-260 00 kl 07.45-16.30, Fax: 0250-186 42, E-post:
Org. nr: 212000-2213