Trygghetslarm

Vad är ett trygghetslarm?

Ett trygghetslarm är en larmanordning som är kopplad till ditt telefonuttag. När du trycker på larmknappen kan du dygnet runt komma i kontakt med Trygghetsjouren för att få hjälp när något akut hänt.

Så här får du ett larm

Du ansöker om trygghetslarm hos äldreomsorgens biståndshandläggare. När ditt trygghetslarm ringer upp Trygghetsjouren så betalar du uppringningen på din telefonräkning.  

Phonirolås

Vi kommer att installera ett s.k. Phonirolås på din dörr. Det är en typ av lås som personalen öppnar med hjälp av sin arbetstelefon så att de slipper hantera en massa nycklar. Du själv använder din nyckel som vanligt.

Det blir ingen åverkan på din dörr och det syns inte från utsidan att du har ett sådant lås. Om du har frågor om låset kan du kontakta enhetschefen i ditt hemtjänstområde. Du behöver ordna en vanlig nyckel till hemtjänsten, för säkerhetsskull.

Du får inte använda säkerhetskedja, hasp eller skjuttillhållarlås, då kommer inte hemtjänstpersonalen in.

Så fungerar larmet

Larmknappen sitter på din handled eller hänger som ett halsband runt din hals. Ha alltid den bärbara larmknappen på dig i hemmet, även när du duschar. När du trycker på knappen kommer du i kontakt med larmcentralen. Larmet fungerar inte utanför din bostad.

Använd larmet akut

Trygghetslarmet ska användas akut. Det kan till exempel vara om du ramlar eller blir akut sjuk.

Funktionskontroll

Larmet kontrolleras per automatik kontinuerligt under dygnet. Om du själv eller dina anhöriga upptäcker något fel med larmet, kontakta hemtjänsten. Du ska själv provlarma på din larm-knapp, en gång per månad. Tips: larma på samma datum varje månad, t ex. ditt födelsedagsdatum.

Strömförsörjning

Låt alltid sladden sitta kvar i vägguttaget eftersom trygghetslarmet behöver ström. Vid händelse av strömavbrott, finns en batteribackup upp till 48 timmar.

Fel vid larm

Vid akuta problem med ditt larm, kontakta enhetschefen för det område du bor i, eller direkt till larmansvariga.

Om du byter bostad eller lås

Kontakta alltid enhetschefen i ditt hemtjänstområde i god tid om du ska flytta eller byta lås.

När larmet inte behövs längre

Om du inte behöver larmet längre ska du eller en anhörig kontakta enhetschefen i ditt hemtjänstområde. Larmet kan inte överlåtas till någon annan. Så länge larmet inte är tillbakalämnat tas månadsavgift ut. Larmet ska lämnas tillbaka komplett med tillbehör. I samband med detta, återlämnas nycklar.

Dela med andra

Kommentera sidan

Om det är något du vill meddela oss, hittat något fel eller saknas information kan du använda dig av det här formuläret. Om du vill ha återkoppling på din kommentar vänligen fyll i din mailadress.

Vi tar tacksamt emot all feedback.

// Vänliga hälsningar kommunikationsenheten Mora kommun

Sidan uppdaterad den 23 april 2013.

Sök på webbplatsen

Visste du att....

... Sveriges äldsta timmerbyggnad finns i Mora? Stockarna på gavlarna har daterats till vårvintern 1237.

Mora Kommun, 792 80 Mora, Besöksadress: Fredsgatan 16, Tel: 0250-260 00 kl 07.45-16.30, Fax: 0250-186 42, E-post:
Org. nr: 212000-2213