Så vill Moras medborgare att nya kommunwebben ska fungera

10 november 2017
Legitimera med hjälp av bank-id i mobilen. Visa större bild
Bank-id efterfrågas för att legitimera sig vid användning av e-tjänsterna på nya webben.

För att ta reda på vilken information och vilka funktioner och tjänster medborgarna förväntar sig på Mora kommuns nya externa webbplats, har ett stort antal intervjuer gjorts. Resultatet har sammanfattats i en effektkarta som kommer att fungera som en kompass genom projektet, för att nå uppsatta mål.

Det är Mora, Orsa, Vansbro och Älvdalens kommuner som i ett samarbetsprojekt ska bygga nya externa webbplatser, en för varje kommun. För att undersöka vad medborgarna vill ha användes en metod som heter effektkartläggning. Den gjordes tillsammans med webbyrån HiQ.

– Vi inledde med en workshop där vi diskuterade syfte, målgrupper och vilka effekter vi vill uppnå med våra nya webbplatser. Därefter har webbyrån intervjuat medborgare i Mora, Orsa, Vansbro och Älvdalen om deras behov och förväntningar, berättar Linnea Kallberg, kommunikationsstrateg i Mora kommun.

Totalt intervjuades 48 medborgare i olika åldrar och med olika bakgrund och intresse. Till exempel företagare, småbarnsföräldrar, aktiva inom föreningslivet, anhöriga till brukare inom äldreomsorgen och personer med olika funktionsvariationer.

Samma behov oavsett kommun

Intervjuerna genomfördes under september och oktober. Medborgarna vill se modernare webbplatser där det är lätt att hitta rätt information och kontaktuppgifter. Ett annat önskemål är fler e-tjänster, så länge de är enkla att använda.

– Våra medborgare förväntar sig att själva kunna utföra sina ärenden hos kommunen när som helst på dygnet och utan väntetider, säger Linnea Kallberg.

För medborgarna är det viktigt att webbplatserna fungerar bra i mobilen och att informationen finns på fler språk än svenska. För de som har någon form av funktionsvariation efterfrågas tydligare typsnitt och färgkontraster samt tekniska hjälpmedel, som till exempel att få texten uppläst eller förstorad. Det är också viktigt att texten är skriven på ett enkelt och begripligt språk.

– Att nya mora.se ska vara tillgänglig för så många som möjligt är en viktig del i utvecklingen av webbplatsen. Genom att designa för personer med störst svårigheter kommer webben att fungera bättre för alla, säger Linnea Kallberg.

Gemensamt för alla intervjuade är också att de har en positiv bild av sin kommun. De trivs att bo här och uppskattar naturen, tryggheten och möjligheterna. De vill att samma känsla ska avspeglas på webbplatserna.

Verktyg för att prioritera rätt

Del av effektkartan Visa större bild
Del av effektkartan. Klicka på länken nedan för att se hela.
Resultatet av effektkartläggningen ger en tydlig översikt av projektets syfte, mål och behov.

– Vi har fått en bra bild av vad våra medborgare tycker är viktigt, det tar vi med oss in i det fortsatta arbetet. Effektkartan är ett verktyg som kommer att hjälpa oss prioritera, avgränsa och behålla rätt fokus genom hela projektet, säger Linnea Kallberg.

Effektkartan kommer också att utgöra ett viktigt underlag i upphandlingen av den webbyrå som ska bygga kommunwebbarna. Upphandlingen är nästa steg i projektet.

Klicka här för att se effektkartan i sin helhet (pdf) >>

Dela med andra
  • Dela på Google

Kommentera sidan

Om det är något du vill meddela oss, hittat något fel eller saknas information kan du använda dig av det här formuläret. Om du vill ha återkoppling på din kommentar vänligen fyll i din mailadress.

Vi tar tacksamt emot all feedback.

// Vänliga hälsningar kommunikationsenheten Mora kommun

Sidan uppdaterad den 10 november 2017.

Sök på webbplatsen

Kontaktinformation

  • Linnea Kallberg Kommunikationsstrateg
    Kommunledningskontoret
    Mora kommun
    792 80 Mora
    Tel: 0250-261 13
  • Anders Rosén Kommunikationschef
    Kommunledningskontoret
    Mora kommun
    792 80 Mora
    Tel: 0250-261 02
    Mobil: 070-330 97 13

Visste du att....

... namnet Mora förekommer i skrift första gången 1325?

Mora Kommun, 792 80 Mora, Besöksadress: Fredsgatan 16, Tel: 0250-260 00 kl 07.45-16.30, Fax: 0250-186 42, E-post:
Org. nr: 212000-2213