Ny grafisk profil godkänd av kommunstyrelsen

29 november 2017

Nya kommunvapnet Visa större bild

Kommunstyrelsen antog det föreslagna paketet till ny grafisk form för Mora kommun vid sitt sammanträde den 28 november. Beslutet innebär att kommunen kommer att få en ny grafisk manual, inklusive en förnyad logotype för kommunen.

Beslutet grundas på ett uppdrag till kommunledningen att se över kommunens varumärke och som ingår i verksamhetsplanen för året.

I paketet ingår en utvecklad budskapsmanual för kommunen, dokumentmallar, bildriktlinjer, ett grafiskt program med bland annat bakgrunder och färger, samt en uppdaterad logotype för kommunen.

I logotypen kommer ”Mora kommun” att finnas, för att tydliggöra att det är kommunen som är avsändare och för att stärka identiteten bland de anställda. Den uppdaterade logotypen ska också fungera bra tillsammans med loggan för det nyligen framtagna platsvarumärket Mora.

Platsvarumärkets grafiska element Visa större bild
Kurbitsen från platsvarumärket är inspirationen till bakgrunder där kommunvapnet används.

Totalt kommer hela paketet att kosta 300 000 kronor, inklusive olika mallar och manualer för dokument och grafiska uttryck, inklusive riktlinjer för färger. Det återstår att göra en handlingsplan för själva införandet, men kommunens målsättning är att införa den nya grafiska profilen gradvis för att hålla nere kostnaden.

Det handlar om att göra kommunikationen från Mora kommun tydligare och förstärka både utseendet och budskapen från kommunen.

Det nya kommunvapnet på mugg och påse med kurbits Visa större bild
Ett exempel på hur kurbitsen från platsvarumärket kan användas.

”Det har varit lite otydligt när vi kommunicerar som kommun och där måste vi göra en uppgradering,” säger kommunstyrelsens ordförande Anna Hed (C).

”Vi konkurrerar med en mängd andra kommuner och organisationer om kompetens och investeringar och där är det oerhört viktigt med ett tydligt och attraktivt uttryck. Det handlar helt enkelt om att sätta Mora kommun på kartan,” säger Anna Hed.

”Idag är det väldigt viktigt att grafiska uttryck som loggor och vapen går att använda i olika sammanhang. Den nuvarande loggan är för detaljerad och den är inte anpassad för digital användning på skärmar och plattor,” säger kommunikationschef Anders Rosén.

”Färgerna blir lite skiftande varje gång och därför har vi tagit fram förslag till en lite förändrad logotype som ger ett modernare och tydligare intryck. Det blir helt enkelt lättare att se att det är Mora kommun som är avsändare. Men egentligen är inte någon stor förändring, S:t Mikael och draken finns naturligtvis kvar som symbol för Mora,” säger Anders Rosén.

Dela med andra
  • Dela på LinkedIn
  • Dela på Google

Kommentera sidan

Om det är något du vill meddela oss, hittat något fel eller saknas information kan du använda dig av det här formuläret. Om du vill ha återkoppling på din kommentar vänligen fyll i din mailadress.

Vi tar tacksamt emot all feedback.

// Vänliga hälsningar kommunikationsenheten Mora kommun

Sidan uppdaterad den 29 november 2017.

Sök på webbplatsen

Kontaktinformation

  • Anders Rosén Kommunikationschef
    Kommunledningskontoret
    Mora kommun
    792 80 Mora
    Tel: 0250-261 02
    Mobil: 070-330 97 13
  • Anna Hed (C) Kommunalråd, ordförande Kommunstyrelsen
    Mora kommun
    792 80 Mora
    Tel: 0250-266 19
    Växel: 0250-260 00

Visste du att...

.... Vasaloppet blev 1925 Sveriges Radios första direktsända idrottsevenemang utanför Stockholm?

Mora Kommun, 792 80 Mora, Besöksadress: Fredsgatan 16, Tel: 0250-260 00 kl 07.45-16.30, Fax: 0250-186 42, E-post:
Org. nr: 212000-2213