Prästholmen - En framtidsmöjlighet

Skrivet den 7 december 2009

Hej!

I media kunde man idag läsa valda delar av en konversation jag haft med en anonym person. För att ni skall kunna följa hela mailväxlingen publicerar jag den här på bloggen.


Avsändare: This is a mailto link 3 dec 2009 22:31

Hej
Eftersom det nu närmar sig 14 december då fullmäktige skall besluta i ärendet vädjar jag till Er att inse att detta avtal har många faktorer som absolut bör beaktas igen av Er styrande i Mora kommun och Ni föreningar som skrivit under avsiktsförklaringen. Det förvånar mig mycket att Mora Komun verkar vara så oerhört säker på
att detta är rätt väg för Mora. Detta beslut är så pass stort att alla sidor i avtalet måste belysas mer anser jag. Mora är och skall vara en ort som präglas av mycket idrott, fritid och kultur. Det är viktigt att detta kan tillvaratas och även utvecklas och stärkas framöver. Klarar vi inte av detta så kommer det att inverka mycket negativt på Moras kommuninnevånare och på Moras näringsliv.

Jag tycker att affärsupplägget är intressant, men inte helt igenomtänkt. Det är främst två frågor i affären som måste omförhandlas. Dessa är enligt följande.

1. Det 25 åriga hyresavtalet. Ett avtal som sträcker sig i drygt 6 mandatperioder!!

Det kan inte vara rimligt att Mora kommun skall ingå ett tjugofemårigt hyresavtal med ett nystartat privat aktiebolag utan något som helst trackrecord. I det fall att hyresavtalet inte utvecklas på det sätt som parterna har avtalat om, så kommer Mora kommun att sitta fast i avtalet
i hela tjugofem år. Hyresvärden eller det privata aktiebolaget kanske inte uppfyller sina åtaganden vad gäller utvecklingen av idrottsparken. Detta kommer innebära att en hel generation av barn och ungdomar i Mora endast får ta del av ett idrotts-, fritids- och kulturliv i sönderfall. Det innebär att våra barn som ännu inte är födda kommer att leva hela sin barn o ungdomstid och sin första del av vuxenlivet under detta
hyresavtal med anläggningar i sönderfall. Det är helt oacceptabelt. Hyresavtalet måste omförhandlas på sådant sätt att hyresperioden minskas till 10 år. Detta kommer att sätta press på hyresvärden eller det privata aktiebolaget att fullfölja sina intentioner att utveckla idrottsanläggningarna. I annat fall kommer Mora kommun att avsluta hyresförhållandet efter endast 10 år.

Kommer att bli oerhört kostsamt om inte hyresavtalet utvecklas på det sätt som parterna har avtalat om och det blir ett ekonomiskt fiasko.


2. Ett 5-årigt drift avtal
Enligt affärsupplägget så skall Mora kommun på uppdrag av köparen eller
hyresvärden svara för skötseln av anläggningarna genom att ingå ett driftavtal avseende servicetjänster. Detta innebär att Mora kommun skall vara en entreprenör av servicetjänster till den privata sektorn. Det kan väl inte ligga inom kommunen åtagande att agera som entreprenör. Vad jag förstår så är avtalstiden fem år. Det finns inga klausuler om vad som
händer med personalen i det fall att avtalet sägs upp efter fem år. Detta innebär, att vid en uppsägning av avtalet, så har Mora kommun en övertalighet av medarbetare som behöver sägas upp på grund av arbetsbrist. Detta är inte acceptabelt. Mora kommun borde ta ett stort ansvar för dessa medarbetare genom att tillse att deras anställning övertas av köparen till byggnaderna. På så sätt tryggas deras anställningsförhållande och de kan utvecklas i och tillsammans med det nya bolaget.

Mora Kommun Överger sin egen personal.

/ För Moras bästa

-------------------------------------------------------------

Avsändare: Peter Helander 3 dec 2009 22:43

Hej!
Vem står bakom "Mora i tiden"?

Med vänliga hälsningar

Peter Helander
Kommunstyrelsens ordförande

-----------------------------------------------------------------------------

Avsändare: Peter Helander 4 december 00:25

Hej!
Jag blev imponerad av din maillista och det tog mig en bra stund att få med alla på min sändlista. Jag tänker inte efterforska men visst blir man nyfiken vem som döljer sig bakom en avsändare som heter "Mora i Tiden"

Jag har i alla fall försökt skriva ihop ett svar till dig som jag kallar. "Försäljningen av Prästholmen, äntligen loss ur rävsaxen så att vi kan växla upp våra skattepengar!"

Med vänliga hälsningar

Peter Helander
Kommunstyrelsens ordförande

Fråga, påstående från “Mora i tiden”

Hej
Eftersom det nu närmar sig 14 december då fullmäktige skall besluta i ärendet vädjar jag till Er att inse att detta avtal har många faktorer som absolut bör beaktas igen av Er styrande i Mora kommun och Ni föreningar som skrivit under avsiktsförklaringen.

Det förvånar mig mycket att Mora Kommun verkar vara så oerhört säker på att detta är rätt väg för Mora. Detta beslut är så pass stort att alla sidor i avtalet måste belysas mer anser jag. Mora är och skall vara en ort som präglas av mycket idrott, fritid och kultur. Det är viktigt att detta kan tillvaratas och även utvecklas och stärkas framöver. Klarar vi inte av detta så kommer det att inverka mycket negativt på Moras kommuninnevånare och på Moras näringsliv.

Jag tycker att affärsupplägget är intressant, men inte helt igenomtänkt. Det är främst två frågor i affären som måste omförhandlas. Dessa är enligt följande.

Svar från Peter Helander
Du okände skriver ” Mora är och skall vara en ort som präglas av mycket idrott, fritid och kultur. Det är viktigt att detta kan tillvaratas och även utvecklas och stärkas framöver. Klarar vi inte av detta så kommer det att inverka mycket negativt på Moras kommuninnevånare och på Moras näringsliv.”
Jag håller med dig och därför har vi hittat ett koncept som kan göra just detta som vi inte hade klarat av annars.
Avsiktsförklaringen har inga förpliktelser! I första steget så övertar Mora Idrottspark AB endast de fritidsanläggningar som kommunen har på Prästholmen och det finns inga förpliktelser från föreningarna alls i detta läge. Förpliktelserna kommer först när föreningarna vill ha nya arenor och anläggningar då kommer diskussionen att komma upp om hur dessa skall finansieras och hur stor del kommunens insats blir. Om inte föreningarna vill vara delaktiga i ett framtida upplägg så blir det inga nya anläggningar eller arenor. Kommunen skall förstås inte lägga skattemedel på något där det inte finns ett stort engagemang och intresse från de som skall bruka anläggningen.


Fråga, påstående från “Mora i tiden”


1. Det 25 åriga hyresavtalet. Ett avtal som sträcker sig i drygt 6 mandatperioder!!

Det kan inte vara rimligt att Mora kommun skall ingå ett tjugofemårigt hyresavtal med ett nystartat privat aktiebolag utan något som helst trackrecord. I det fall att hyresavtalet inte utvecklas på det sätt som parterna har avtalat om, så kommer Mora kommun att sitta fast i avtalet i hela tjugofem år. Hyresvärden eller det privata aktiebolaget kanske inte uppfyller sina åtaganden vad gäller utvecklingen av idrottsparken.
Detta kommer innebära att en hel generation av barn och ungdomar i Mora endast får ta del av ett idrotts-, fritids- och kulturliv i sönderfall. Det innebär att våra barn som ännu inte är födda kommer att leva hela sin barn o ungdomstid och sin första del av vuxenlivet under detta hyresavtal med anläggningar i sönderfall. Det är helt oacceptabelt.
Hyresavtalet måste omförhandlas på sådant sätt att hyresperioden minskastill 10 år. Detta kommer att sätta press på hyresvärden eller det privata aktiebolaget att fullfölja sina intentioner att utveckla idrottsanläggningarna. I annat fall kommer Mora kommun att avsluta hyresförhållandet efter endast 10 år.

Svar från Peter Helander
Det är mycket rimligt med ett sådant långt hyresavtal för att någon skall våga satsa eget kapital. Mora Idrottspark AB är nybildat eftersom vi har krävt att fastighetsbolagets verksamhet och ändamål enbart skall omfatta projektet på Prästholmen. Detta regleras i bolagsordningen. En eventuell ändring av bolagsordningen skall anmälas och godkännas i förväg av kommunen. Orsaken till vårt ställningstagande är att fastighetsbolagets resurser skall kraftsamlas till ett enda projekt, nämligen Prästholmen. Vi bedömer av den ekonomiska styrka, kompetens, nytänkande och miljöarbete som finns i bolaget kommer att kunna lyfta Prästholmen och Mora. Denna satsning kommer bolaget att inte göra själva utan kommunen och framförallt föreningarna måste vara en aktiv part för att våra önskemål skall bli verklighet.

Jag undrar om du verkligen har läst alla avtal? Då borde du sett att det i optionsavtalet finns flera möjligheter att i förtid ta tillbaka ansvaret för anläggningarna om vi inte skulle vara nöjda.

Första möjligheten är när nya detaljplanen är klar för området vilket skulle kunna vara runt 2012 beroende på hur snabbt planen kan arbetas fram hos kommunen.

Andra möjligheten är 2021. Alltså om 11 år vilket är ungefär det du föreslår.

Tredje möjligheten är om inte Mora Idrottspark AB sköter de åtaganden som finns i hyresavtalet som reglerar bl.a. underhållet som du målar upp en bild kring.

Fjärde möjligheten är om Mora Idrottspark AB befinner sig på obestånd.

Femte möjligheten finns att med sex månaders varsel efter hyrestiden slut utnyttja optionen.

Fråga, påstående från “Mora i tiden”

Kommer att bli oerhört kostsamt om inte hyresavtalet utvecklas på det sätt som parterna har avtalat om och det blir ett ekonomiskt fiasko.

Svar från Peter Helander
Mora kommun tar inga ekonomiska risker eftersom vi inte borgar för något och om Mora Idrottspark skulle rent hypotetiskt gå i konkurs så sitter vi i ett guldläge gentemot en konkursförvaltare eftersom utan kommunens medverkan med sin hyresbetalning blir inte bolaget mycket värt.

Fråga, påstående från “Mora i tiden”

2. Ett 5-årigt drift avtal
Enligt affärsupplägget så skall Mora kommun på uppdrag av köparen eller hyresvärden svara för skötseln av anläggningarna genom att ingå ett driftavtal avseende servicetjänster. Detta innebär att Mora kommun skall vara en entreprenör av servicetjänster till den privata sektorn. Det kan väl inte ligga inom kommunen åtagande att agera som entreprenör. Vad jag förstår så är avtalstiden fem år. Det finns inga klausuler om vad som händer med personalen i det fall att avtalet sägs upp efter fem år. Detta innebär, att vid en uppsägning av avtalet, så har Mora kommun en övertalighet av medarbetare som behöver sägas upp på grund av
arbetsbrist. Detta är inte acceptabelt. Mora kommun borde ta ett stort ansvar för dessa medarbetare genom att tillse att deras anställning övertas av köparen till byggnaderna. På så sätt tryggas deras anställningsförhållande och de kan utvecklas i och tillsammans med det nya bolaget.

Svar från Peter Helander
Av vad jag har förstått så kommer personalen fortfarande vara anställd i kommunen och Mora Idrottspark AB köper tjänster mot faktura. Eftersom vi lever på en fri marknad så kan det förstås bli så att om inte Morapark AB är nöjda med den kvalité på utförda tjänster som levereras så kommer de att vända sig till företag som kan utföra servicetjänster eller anställa egen personal. Hur det ser ut om fem år har jag ingen aning om och antagligen inte Mora Idrottspark AB heller.
Jag tycker det verkar lite märkligt att du plötsligt tycker att personalen skall lyftas över till det bolag som du nyss hade dina dubier kring! För personalen borde det kännas tryggt att i ett uppstartningsläge ha kvar anställningen hos sin tidigare arbetsgivare men jag har inte varit inblandad i dessa diskussioner så jag passar något med detta svar.

Fråga, påstående från “Mora i tiden”

Mora Kommun Överger sin egen personal.

Svar från Peter Helander
Märklig kommentar med tanke på vad du inledde denna påstående- och frågestund med!

/ För Moras bästa

Kommentar från Peter Helander
Centerpartiet i Moras valspråk! Vilket visar att vi har en gemensam ambition.

--------------------------------------------------------------

Avsändare: ”Mora i tiden” 5 december 08:06

Fråga, påstående från “Mora i tiden”

Hej!
Det verkar som om många av Er har en del synpunkter på avtalet. Det tyckerjag är bra. Jag hoppas att dessa synpunkter inte bara stannar där, utan att Ni tar tag i detta och rättar till allt innan det är för sent.
Hursomhelst, det går många rykten på stan och "ingen rök utan eld" brukar det ju heta.
Som många företag gör idag gjorde jag en enkel sökning på namn för att se om man hittar något som kan vara av intresse.

Bifogar därav några länkar som är viktiga i sammanhanget som handlar om några delägare i Mora Idrottspark samt projektledaren !!

http://arkiv.na24.no/Nyhet/279715/Tapte+millioner+p%C3%A5+Bachs+pornobl%C3%B8ff.html

http://nlt.se/startsidan/vara/1.399566

http://www.mpkristinehamn.se/badhus.html

http://www.kkv.se/t/NewsPage____5215.aspx

Rätt sammarbetspartner är oerhört viktig i ett avtal

/Mora i Tiden

--------------------------------------------------------------

Avsändare: Peter Helander 5 december 2009 18:31

Skrivet av Peter Helander

Hej!
Ingen har skrivit till mig och haft synpunkter på avtalet i denna mailväxling och haft synpunkter på avtalet? Varför? Är det lättare kanske att sprida rykten om man inte behöver stå till svars för dem? Som tex signaturen "Mora i Tiden".

Jag hoppas att ingen person i ansvarsställning oberoende om det är som föreningsledare, politiker eller journalist står bakom uttalande som "många rykten på stan" eller "ingen rök utan eld"!

"Mora i tiden" har Googlat på nätet och hittat ett något som "är viktigt" i sammanhanget! Är det ingen som funderar på varför signaturen "Mora i Tiden" är anonym? Vilka intressen ligger bakom signaturen? Finns det personlig vinning bakom ryktesspridningen? Kan det finns politik med i bilden? Kan det finnas multinationella intressen med tvivelaktig bakgrund i vassen". "Ingen rök utan eld"!

Jag tror att det är en vanlig hederlig Morabo bakom signaturen men jag vill påvisa hur lätt det är att skapa tvivel och att vi människor har alltid nära till att se konspirationer bakom varje buske!

Länkarna som "Mora tiden" refererar till handlar om

Länk 1
Inge O Hoel (om det nu är samma person, vilket det säkert är) verkar ha blivit lurade i en affär och förlorat en antal miljoner. - Är detta brottsligt? Påverkar detta det som vi gör i Mora?

Länk 2
Handlar om att 3 politiker ur den politiska oppositionen anmält kommunledningen. - Politiskt spel inför valet? Jag hoppas ingen tycker att någon är skyldig innan dom faller! Detta är en anmälan. Påverkar detta det som vi gör i Mora?

Länk 3
Verkar vara en sammanställning av de politiker som anmält i länk 2? Mora kommun har tittat på vilka felaktigheter som kan ha begåtts i Kristinehamn och har vidtagit åtgärder för att inte hamna i konflikt med den komplicerade lagstiftning som styr hur kommuner skall agera. Det är till stor del samma lagstiftning som gör att vi inte kan upphandla lokalodlad mat eller kött ifrån tex Siljans Chark. Det är först i nästa steg i denna affär som vi måste agera korrekt. Den dagen föreningarna i Mora vill vara med och bygga anläggningar och arenor och kommunen går med i delfinansieringen som detta blir en fråga. I Kristinehamn trodde man, efter råd av juridisk expertis, att eftersom kommunen hyresdel för anläggningarna var mindre än 50 % behövde inte hyresdelens handlas upp enligt LOU. Den uppfattningen verkar inte ha delats av konkurrensverket. I Mora kommer vi att agera i enlighet med konkurrensverkets synpunkter! Se länk 4!

Länk 4
Se kommentar under länk 3!

Även om Kristinehamns kommun inte tolkat LOU korrekt enligt konkurrensverket så finns det artiklar som "Mora i tiden" inte länkat till som tex: artikeln saknas eftersom jag inte klarar av att klistra in den. Artikeln handlar om att Kristinehamn enligt SKL får ett billigt badhus.

Trevlig helg!
Peter Helander
Kommunstyrelsens ordförande

Kommentarer på inlägget

5 kommentarer Skriv kommentar
  • Frågor angående försäljning av Prästholmen.
    * Vem ska stå för kostnader för nya fotbollsplaner en konstgräs, 2 gräs och en grusplan?
    * Med utbyggnaden av fotbollsplaner kommer inte omklädningsrummen att räcka till. Vem bekostar nya omklädningsrum?
    * Vad kommer det att kosta föreningarna att hyra konstgräset en timme?
    *Smärtgränsen enligt föreningarna är 300 kr/timme. I Kristinehamn kostar det 1100 - 1600/timme att hyra konstgräsplanen. För lördag - söndag kostar det 32000 kr. Vilken förening i Mora har råd att hyra anläggningar med sådana kostnader?
    *Har föreningarna i Mora informerats om kraftiga hyreshöjningar efter eventuella investeringar i anläggningarna?
    * Kommunens behov av anläggningarna beräknas till 270 timmar/vecka. Detta måste vara en för hög siffra då fotbollsblanerna inte används på vintern. Redovisa en reviderad siffra som stämmer överens med dagens användande av anläggningarna. Vad blir hyran/timme för kommunen med reviderade siffror?
    * Enligt Environq ska det vara endast 3 anställda övrig personal ska föreningslivet bistå med för att sköta driften. Vad händer med fritidsförvaltningens personal för simhallen, Prästholmen och Hemus?
    Ställer föreningslivet upp på att sköta anläggningarna?
    * Jag vet att det finns ett driftavtal under 5 år som kan sägas upp när som helst. Om Environq inte skriver på detta avtal eller säger upp avtalet vad händer då med personalen?
    * Om simhallen måste stängas p.g.a haveri i någon del av anläggningen och fastighetsägaren anser sig inte ha möjlighet att bekosta en reparation vilka påtgärder kommer kommun vidta för att få simhallen åter öppnad utan att det kostar skattebetalarna någonting?
    Detta är några frågor som jag vill ha svar på.
    Dessa frågor bör samtliga politiker även ställa sig inför omröstningen därför är det viktigt med ett snabbt svar från Dig Peter Helander.
    k.Hansson

    Skrivet av K Hansson den 8 december 2009 22:21
  • Hej K Hansson!
    Jag besvarar dina frågor i den ordning som du ställer dem. Flera av frågorna borde egentligen besvaras av Mora Idrottspark AB eftersom det handlar om hur de skall finansiera sina kostnader.

    * Det är Mora Idrottspark som står för kostnaderna. De kommer att finansiera sina kostnader genom planhyror från kommunen, föreningar och andra aktiviteter som genererar intäkter.

    * De som utnyttjar anläggningaran betalar för dem. Idag har tex IFK Mora FK stora kostnader på deras egen anläggning på Wasaliden (jag har själv suttit i styrelsen och har därör en viss insyn). Omklädningsrummen på Wasaliden borde rivas och nya byggas. Om det skulle ske är det ingen som frågar vem som skall betala för dem. Nya omklädningsrum som du säger behövs skapar möjligheter för flera parter. Det finns också en mängd omklädningsrum dockade på tennishallen som vi tillskapade för Vasaloppets behov som sväljer många fotbollslag. Kanske dessa kan utnyttjas?

    *De siffror du refererar till i Kristinehamn gäller en nästan fullstor inomhushall och priserna gäller för juniorer och äldre. Barn och ungdomar subventioneras av kommunen. När barn och ungdomar tränar delar oftast flera lag på ytan eftersom den är så stor. Helgpriset har jag inte sett tidigare men det är säkert satt kommersiellt riktigt. Om du tänker ha en stor mässa under en hel helg så är nog priset korrekt. Jag kan tänka mig att Ejendahls arena, Rättviks nya bandyhall eller varför inte FM Matssons arena hamnar i samma prisnivåer.

    I Kristinehamn verkar föreningslivet klara av de nivåer som jag förklarat. Det är också många elitlag som åker till arenan för att träna. I Mora har föreningarna sagt var deras övre gräns ligger och detta är Mora Idrottspark mycket medvetna om. De vill hyra ut och om de lägger sig på för hög nivå får de inga föreningar som kommer. Enkel marknadsekonomi.

    * Vilka kraftiga hyreshöjningar? Föreningarna har deklarerat max 300 kronor per timmer. Skall föreningarna och kommunen gå med på större insatser så måste ett mervärde följa med som motiverar detta. En normal förhandling.

    *Är 270 timmar per vecka för mycket för badhus, fotbollsplaner, friidrottsplatsen, tennisbanan utomhus mm? För att få Mora Idrottspark AB skall få ekonomi på en uppvärmd konstgräsplan räknar de med att den skall vara brukbar 90 % av året alla dagar. Renoveringen gräsplanen kommer att öka utnyttjandetiden flerfallt. Både när det gäller säsong och brukad tid per dag. I utnyttjandetiden ligger också spontanidrottande så att ungdomar kan åka ner och åka bräda på nya skateramper och träna på egen hand på anläggningarna.

    *Förvaltningens personal är anställd i kommunen. Hur Mora Idrottspark AB koncept ser ut för att hålla nere kostnaderna för föreningarna ser ut borde de själva svara på men självklart är det så att om föreningarna påtar sig vissa ansvar så kommer det att påverka föreningarnas hyreskostnad. Så är det redan idag på alla föreningsägda lokaler. Jag ser en möjlighet för föreningarna här. Detta blir en framtida förhandling mellan Mora Idrottspark AB och föreningarna. Föreningarna väljer själva vad de vill göra.

    *Personalen är anställd i Mora kommun och samma regler gäller för dem som alla anställda i kommunen eller på svensk arbetsmarknad. Vill man se det lite poitivt så kan denna satsning skapa nya möjligheter och nya arbetstillfällen i Mora.

    *Om kommunen äger simhallen och den måste stängas p.g.a. haveri då måste kommunen fatta ett beslut om att Mora inte skall ha något badhus eller att renoverar upp det befitliga badhuset eller att vi river det gamla och bygger ett nytt. Om de två senare besluten skulle bli verklighet vem betalar då den kostnaden? Jag kan inte se skillnaden mellan alternativet om vi äger den själv eller om vi hyr den. Det är väl ingen som tror att vi kan få en ny simhall utan att betala för det? Skulle simhallen haverera och det behövs byggas en ny simhall så kommer vi att få betala den hyra som en ny simhall motiverar. Skulle det hända då kommer vi förstås att använda det koncept som avtalet med Mora Idrottspark AB ger möjlighet till.

    Jag hoppas att du är nöjd med svaren. Alla dina frågor och många fler har vi politiker ställt under det år som detta avtal tagits fram.

    Mvh

    Skrivet av Peter Helander den 9 december 2009 01:39
  • Hej Peter!
    Tack för svaren.
    När det gäller simhallen har Du missförstått min fråga.
    Det är inte frågan om en ny simhall utan ett haveri av t.ex. reningsanläggningen som fastighetsägaren inte vill eller har möjlighet att åtgärda. Vilka åtgärder kommer kommun vidta för att få simhallen åter öppnad utan att det kostar skattebetalarna någonting?

    Omklädningsrummen vid tennishallen används av campingen så det är ingen lösning.
    Fick inget svar på frågan vem som ska stå för kostnaderna för nya
    omklädningsrum.

    Beträffande priser så finns de angivna på Kristinehamns hemsida. Det är vad det kostar för föreningslivet.

    När fastighetsbolaget tar över driften av anläggningarna säger de att det behövs endast 3 anställda. Vad kommer att hända med fritidsförvaltningens personal om det inte finns några lämpliga ersättningsarbeten i kommunen?

    h/K Hansson

    Skrivet av K Hansson den 9 december 2009 21:38
  • Hej!

    I hyresavtalet under punkt 17 finns en avtalstext om simhallen. Kommunen efter att ha gjort en teknisk undersökning att statusen för badhuset inte är den bästa. Ett underhållsprogram kommer att utarbetas med deltagande från kommunen, Mora Idrottspark AB och en oberoende part. Om det visar sig i framtiden att kommunens tidigare eftersatta underhåll eller att konstruktionen av badhuset är felbyggd från början kommer en förhandling mellan hyrestagare och hyresvärd att ske. Kommunen har då tre alternativ precis som man hade haft om man ägt simhallen själv. Antingen bestämmer vi oss för att inte ha något badhus eller så accepterar vi en något högre hyra för att renovera badhuset eller så accepterar vi en mycket högra hyra om vi vill ha ett nytt badhus. Situationen blir alltså likadan oavsett vem som äger badhuset, eller hur? Jag bedömer dock att det kommer att bli billigare för kommunen att hyra in sig i ett renoverat eller nytt badhus än om vi hade ägt det själv. I Kristinehamn hyr kommunen in sig i ett nytt badhus för 7,5 mkr per år I Rättvik byggdes den gamla utomhusbassängen om till ett inomhusbad och kommunen hyr in sig till en kostnad av 4,2 mkr.

    Varför är inte omklädningsrummen i anslutning till tennishallen en möjlig lösning? Jag blir förvånad över att du inte anser att mitt tidigare svar om omklädningsrum var tillräckligt! Oavsett hur man vänder och vrider på saker skall kostnader för investeringar betalas på något sätt. Jag skrev i mitt förra svar att IFK Mora FK står inför stora investeringar eftersom befintliga omklädningsrum på Wasaliden är av en mycket låg standard. Detta faktum är förstås styrelsen i IFK Mora förstås medvetna om vilka kostnader de har framför sig. Hur de väljer att använda de kommande kostnadsökningarna är en fråga de måste ta ställning till. Istället för att låna upp pengar, vilket är svårt för ideella föreningar kanske de väljer att hyra in sig i en anläggning vilket gör det möjligt för dem att få en bra koll på ekonomin. Jag vet inte vilka ståndpunkter de kommer att ta men jag vet hur jag hade gjort om jag hade det ansvaret.

    Vad har priserna i Kristinehamns jättearena med Mora att göra? Det du inte nämner är att Kristinehamns kommun har tider i hallen som utnyttjas av ungdomar i föreningar. Om du tittar på bilderna på hallen så kan du också se att den är som flera stora gymnastikhallar tillsammans vilket gör att hallen är delbar och kan lätt delas mellan 4 lag och ändå ge en yta på 47x30 m per lag. Mot min vilja fastnar jag i ditt resonemang som inte har något med Mora att göra.

    Jag vill åstadkomma något som blir bra för idrotten i Mora! Vilka förslag har du?

    Jag försökte klippa in en bild på hallen i Kristinehamn här men jag vet inte hur man gör. Gå in på länken nedan så kan ni se blden.

    Se själv på http://www.environiqarena.se/


    Jag vet inte hur många anställda Mora Idrottspark AB tänker ha i framtiden. Om Mora Idrottspark AB hypotetiskt skulle klara det på hälften så många anställda som kommunen så kommer skattebetalarna i Mora att undra hur vi i kommunen skött verksamheten tidigare. Nu tror jag inte att det är så. Jag är övertygad om att vår fritidsverksamhet drivs på ett professionellt och effektivt sätt där skattemedlen kommer till maximal nytta. Om kommunen har fler anställda än vad som behövs för att bedriva verksamhet och vi inte kan erbjuda andra arbetsuppgifter kommer en övertalighetssituation att uppstå. Detta är inget unikt för fritidspersonalen utan det gäller all verksamhet i kommunen. Vi har dock som jag sagt tidigare stora pensionsavgångar framför oss som kommer att orsaka arbetskraftsbrist i hela samhället. Att ha personal anställd utan arbetsuppgifter är ingen lösning på välfärdens framtida finansieringsproblem i Mora.

    Mvh

    Skrivet av Peter Helander den 10 december 2009 17:57
  • Senaste mailväxlingen mellan den anonyme "Mora i Tiden" och mig själv!
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    Hej!
    Olle Nyström utflyttad morabo numer boende i Kristinehhamn har tidigare jobbat för bland andra IT- och affärskonsultföretaget Cap Gemini samt Öhrlings Revisionsbyrå. 
    - Jag har erfarenhet av komplicerade avtalskonstruktioner och hjärtat kvar i Mora och ställer upp och svarar på frågor angående avtalet om det är någon som vill ringa.
     
    Det är ett stort antal frågetecken som hänger i luften i nuvarande avtalsstruktur!!!!
     
    Kontakta gärna honom på mobiltelnr 070-201 77 65 sen em idag eller kvällstid
     
    / Mora i Tiden

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    Hej!
    Mora kommun har anlitat advokatfirman Sylwan & Fenger-Krog AB i Falun för att säkerställa och tillgodose kommunens krav i de förhandlingar och i det avtal som ligger till grund för det liggande beslutsunderlaget. Uppdraget har utförts av advokaterna Thomas Gustafsson, Kerstin Löfroth samt jur kand Hans Jones. Under processens gång har Mathias Sylwan, välrenommerad jurist på Sveriges kommuner och landsting (SKL), rådfrågats vid ett flertal tillfällen. Synpunkterna som SKL lämnade på avtalen, som fanns i ett tidigt skede, handlade endast om hyresavtalets utformning. Hyresavtalet ansågs vara för mycket styrd mot allmänhetens behov i jämförelse med kommunens egna. Dessa synpunkter och råd har vi tagit till oss och hyresavtalet har utifrån synpunkterna omarbetats.

    Jag har personligen talat med kommunstyrelseordförandena i både Vara och Kristinehamn. Jag får till och från höra att ute på gatans parlament så nämns det att dessa båda kommuner skulle haft problem i sina relationer till företaget Environiq och/eller de entreprenörer som vill satsa i Mora. I samtalen med kommunstyrelseordförandena i dessa två kommuner framkommer det inget som bekräftar de rykten som florerar på gågatan. Båda säger sig ha bra erfarenheter av företaget. Kommunstyrelseordförande i Kristinehamn som arbetat nära Lennart Fräjdin (den personen som Mora kommun förhandlat med) betonade hederligheten och drivet hos den före detta kommundirektören.

    Jag betvivlar inte för en sekund Olle Nyströms kompetens som före detta anställd på Cap Gemeni och Öhrlings men som jag redovisat ovan så har vi anlitat välrenommerad kompetens i frågan vilket även signaturen "Mora i Tiden" säkert håller med om.

    Med vänliga hälsningar

    Skrivet av Peter Helander den 13 december 2009 23:08

Skriv en kommentar

Fält markerade med * måste fyllas i.

Sök på webbplatsen

Visste du att....

... namnet Mora förekommer i skrift första gången 1325?

Mora Kommun, 792 80 Mora, Besöksadress: Fredsgatan 16, Tel: 0250-260 00 kl 07.45-16.30, Fax: 0250-186 42, E-post:
Org. nr: 212000-2213
xz}ljtj%ttopyKsz%txltw6nzxxltw%tzExz}l6vzxx%uyKxz}l6%spxz}l6vzxx%uyKxz}l6%sp